SP Bibice

Obchody Międzynarodowego Dnia Liczby π

Obchody Międzynarodowego Dnia Liczby  π

W dniach 15-19 marca 2021 roku, na lekcjach matematyki uczniowie naszej szkoły świętowali Międzynarodowy Dzień Liczby Pi. Święto liczby  celebrujemy każdego roku 14 marca, ponieważ w notacji amerykańskiej datę tę zapisuje się jako 3.14 (marzec. 14), co kojarzy się z przybliżeniem liczby . 

 

W klasach 4d, 7d, 8a, 8b na początku lekcji uczniowie poznali krótką historię tej liczby, nazywaną również stałą Archimedesa albo Ludolfiną, oglądali film „Niewymierna liczba Pi”. Dowiedzieli się, co to są Pi-ematy, czyli  kto z pamięci wyrecytował najwięcej cyfr rozwinięcia dziesiętnego.  Dowiedzieli się również,  że Wisława Szymborska (laureatka Literackiej Nagrody Nobla) liczbie Pi poświęciła jeden ze swoich wierszy.  W drugiej części lekcji, uczniowie zaprezentowali  swoje prace:  plakaty, prezentacje multimedialne, konkursy i quizy. 

 

W klasach 4b, 4c, 5a, 5b, 5c uczniowie prezentowali swoje projekty dotyczące liczby : plakaty, prezentacje, specjalnie nakręcone filmy, oraz wiersze i rymowanki. Podczas zajęć toczyli ciekawe dyskusje związane z ciekawostkami na temat liczby Pi. Ponadto obejrzeli krótki film pt. „Niewymierna liczba Pi” oraz zapoznali się z wierszem Wisławy Szymborskiej „Liczba Pi”.

Część uczniów wzięła udział w ogólnopolskim projekcie “Zaπszmy π”. Pomysłodawcą tego projektu jest znany wszystkim uczniom nauczyciel matematyki Krzysztof Chojecki -PAN PISTACJA , który zaprosił do stworzenia czegoś, czego nikt jeszcze nigdy nie dokonał. Projekt polegał na stworzeniu nieskończonego rozwinięcia liczby π, wykorzystując do tego zdjęcia różnych cyfr zrobione przez uczniów.  Uczniowie klas 7e, 7a, 8c i 8d obejrzeli film "Ludolfina tajemnicza liczba pi" oraz wzięli  udział również w quizie na temat filmu.  Na zajęciach również  pojawiły się m.in.  escapce roomy, sudoku,  łamigłówki związane z liczbą pi. 

 

Celem powyższych działań i aktywności było popularyzowanie matematyki i przełamanie niechęci do tego przedmiotu. Matematyka,  to nie tylko trudne zadania, “suche liczby” i abstrakcyjne figury, ale również znakomita zabawa i pasjonująca przygoda. Mamy nadzieję, że w ciągu minionego tygodnia każdy uczeń naszej szkoły znalazł dla siebie coś interesującego. Obchody liczby  tak ochoczo i aktywnie celebrowane przez naszych uczniów niewątpliwie miały walory dydaktyczne, ale to także ciekawy sposób uatrakcyjnienia naszych lekcji. Dziękujemy za zaangażowanie i  zabawę. 

Poniżej prezentujemy część projektów wykonanych przez uczniów: