29 kwietnia 2022
Projekty biologiczne w klasach ósmych
W miesiącach wiosennych przed „Dniem Ziemi” chętni uczniowie klas ósmych wykonali samodzielnie lub w grupach projekty biologiczne z zakresu edukacji ekologicznej.
I. „Obserwacja ekosystemu w słoiku”
Celem projektu była obserwacja zmian zachodzących w zamkniętym ekosystemie oraz odpowiedź na pytania:
1. Czy szczelnie zamknięty słoik jest odizolowanym, samowystarczalnym ekosystemem?
2. Czy ilość materii tworzonej przez producentów w słoiku będzie równa ilości materii rozkładanej przez destruentów?
Uczniowie prowadzili bieżące obserwacje, analizowali, wnioskowali. Prawidłowo odpowiedzieli na zadane pytania. Wykonując ten projekt uczniowie mieli możliwość poszerzenia swojej wiedzy z zakresu edukacji ekologicznej, doskonalenia umiejętności obserwacji i dokumentowania.
II. „Badanie stężenia dwutlenku siarki za pomocą skali porostowej”.
Porosty należą do organizmów wskaźnikowych. Są one szczególnie wrażliwe na zanieczyszczenie atmosfery dwutlenkiem siarki. Niektóre gatunki wytrzymują wyższe, a inne niższe stężenie tego gazu. Porosty ustawione od najmniej do najbardziej wrażliwych tworzą tzw. skalę porostową. Służy ona do oceny stopnia zanieczyszczenia powietrza dwutlenkiem siarki w badanej okolicy.
Celem projektu była ocena stanu czystości powietrza w wybranej przez ucznia/uczniów okolicy, przez to rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko.
Uczniowie przeprowadzili obserwacje, wykonali zdjęcia, opracowali wyniki na podstawie zaobserwowanych porostów i przedstawili wnioski.
Podczas realizacji projektu uczniowie poszerzyli swoją wiedzę z zakresu ekologii, różnorodności biologicznej i umiejętności rozpoznawania gatunków.
Uczniowie wykazali się zaangażowaniem, cierpliwością i rzetelnością i oczywiście szacunkiem do przyrody.
nauczyciel biologii: mgr Beata Pieńkowska