24 października 2022

Co aluminiowa miska ma wspólnego z matematyką?

Czy aluminiowa miska może mieć jakiekolwiek zastosowanie w matematyce? Niemożliwe? A jednak. W piątek 7 października 2022 r. mieli okazję przekonać się o tym uczniowie klasy 6 c. Lekcja odbyła się w sali technicznej, bogato wyposażonej w sprzęty w ramach “Laboratoriów Przyszłości”. Wśród nich znalazły się miski, garnki, pokrywki, deski do krojenia, podstawki pod garnki, które wyśmienicie sprawdziły się w roli przyrządów geometrycznych. Nie masz cyrkla- sięgnij do szafki! Nie dysponujesz linijką- zajrzyj do szuflady! Wspomniana lekcja dotyczyła okręgu i koła. Uczniowie chętnie obrysowywali na tablicy kontury misek i pokrywek, otrzymując całkiem zgrabne okręgi (a tak przy okazji- miski i pokrywki są dużo bezpieczniejsze niż cyrkiel, bo nie “kłują”). Następnie za pomocą desek do krojenia oraz podstawek pod garnki nanosili na rysunki odpowiednie odcinki (promienie, średnice i cięciwy). Kilkoro uczniów nie miało cyrkla (“proszę pani, akurat dzisiaj mi się zepsuł”, “proszę pani, bo mi się rysiki do cyrkla skończyły”) i nie miało czym wykonać rysunków w zeszycie. Ale okazało się, że taki problem to nie problem, jeśli dysponuje się podstawką pod garnki, w której wyciętych jest aż dziewięć okrągłych otworów. Lekcja , choć była nietypowa, przebiegła w bardzo miłej atmosferze.

Opracowanie: Magdalena Matejek