24 października 2022

Laboratoria Przyszłości w przymierzu z matematyką

Czy deska do krojenia, zgodnie ze swoją nazwą, rzeczywiście służy do krojenia na niej produktów? A czy na podstawce pod garnek zawsze stawiamy garnki? Otóż okazuje się, że niekoniecznie. Mogli się o tym przekonać uczniowie klasy 7 b, którzy w czwartek, 6 października 2022 r., odbyli w ramach zastępstwa dość nietypową lekcję matematyki. Temat dotyczył osi liczbowej i przedziałów liczbowych. Ale jak tu wykonać na tablicy porządny rysunek, jeśli linijka znajduje się w zapleczu matematycznym? I to aż dwa piętra wyżej, całkiem po drugiej stronie korytarza. Okazuje się, że nie ma problemu, jeśli tylko w zasięgu ręki mamy … No właśnie, mamy deskę do krojenia (ładną zieloniutką) oraz podstawkę pod garnek (też zieloniutką z wyciętymi otworami w kształcie kółek). Przy pomocy pierwszego “przyrządu geometrycznego” uczniowie sprawnie rysowali na tablicy linie proste, które po dorysowaniu odpowiednich elementów i wpisaniu liczb stawały się osiami liczbowymi. Podstawka, a dokładnie jej okrągłe elementy, wyśmienicie posłużyła do zaznaczania na osiach “kółek” reprezentujących podane w zadaniach nierówności (siódmoklasiści i ósmoklasiści wiedzą już o czym mowa; młodsi uczniowie muszą cierpliwie poczekać do klasy siódmej). Początkowo uczniowie dość sceptycznie podchodzili do takiej opcji “przyrządów geometrycznych”, ale w miarę upływu czasu coraz lepiej bawili się matematyką w takim “dziwnym” wydaniu.

  Lekcję przeprowadziła pani Magdalena Matejek