2 marca 2025
Podsumowanie klasowego projektu “Palcem po mapie”

Dziś podsumowaliśmy projekt poprzez stworzenie makiet kontynentów, który zainspirowany był omawianą lekturą “Afryka Kazika” Łukasza Wierzbickiego. To niezwykłe przedsięwzięcie pozwoliło uczniom połączyć kreatywność z nauką przyrody w praktyczny i angażujący sposób.
Projekt rozpoczął się od losowania kontynentów, które wyłoniliśmy za pomocą interaktywnego koła fortuny. Następnie uczniowie układali puzzle z konturami kontynentów, sklejali je i malowali. Przez ponad tydzień zbierali informacje oraz przygotowywali roślinność i zwierzęta z plasteliny lub modeliny, a efekty ich pracy były imponujące! Każda grupa zaprezentowała swoją makietę oraz ciekawostki o wybranym kontynencie:
🌏 Azja – podziwialiśmy sprzedawców owoców na łodziach, miskę ryżu, tygrysa, dwa gatunki pandy, bambusy, Himalaje, lotosy, stroje do karate, sushi, drzewo kwitnącej wiśni i wiele innych figurek.
🌏 Australia – zobaczyliśmy imponujące szczegóły topografii, odtworzone z atlasu, baobab australijski, wielką rafę koralową wykonaną z plasteliny, makaronu i kamieni, a także kangury, emu, rekiny, krokodyle, węże i ogromną tarantulę.
🌏 Europa – Uczniowie przygotowali m.i. wieżę Eiffla, francuskie specjały (żaby i ślimaki), wiatraki i tulipany w Holandii, pizzę i Etnę we Włoszech, Polski akcent stanowił Dąb Bartek i muszle nad Bałtykiemoraz zwierzęta typowe dla naszego klimatu.
🌏 Ameryka Południowa – Bardzo duży entuzjazm wzbudziła stacja głaskania lemura, figurki leniwca, kondora, lamy, pancernika i innych zwierząt, a także puzzle wykonane na drukarce 3D z konturami krajów.
🌏 Ameryka Północna – Dowiedzieliśmy się, że żyją tu różne zwierzęta, np. dydelfy, świstaki, piżmowoły, kupidony, karibu oraz nasze jelenie.
🌏 Afryka – Tu mogliśmy zobaczyć między innymi żyrafę, słonie, lwy, bawoła, nosorożca nad wodopojem i surykatki. Uczniowie wykorzystali także wiedzę nabytą podczas miniprojektu o krajach afrykańskich i wiedzieli o Wodospadach Wiktorii czy dolinie Nilu.
🌏 Antarktyda – Najtrudniejszy kontynent, bo prawie nie zamieszkały, ale jak się okazuje, tylko prawie, bo uczniowie dowiedzieli się, że jednak sporo stworzeń lubi tę okolicę. Na makiecie znalazła się nie tylko badawcza stacja polarna z naukowcem, wokół niej hasały pingwiny adeli i cesarskie, wieloryby, orki, foki, słonie morskie, albatrosy i humbaki. Na wybrzeżu temperatury są wyższe, i latem mogą sięgać powyżej 0 °C. Dlatego uczniowie przygotowali też niewielki kępki traw i mchu, który porasta kamieniste wybrzerze.
Osobnym, ale równie fascynującym etapem było wcześniejsze zgłębianie wiedzy o krajach afrykańskich. Każdy uczeń losował jedno państwo i miał za zadanie przygotować i zaprezentować innym garść ciekawostek dotyczących wylosowanego państwa. Dzięki temu poznaliśmy m.in. Namibię, Zimbabwe, Kenię, Maroko, Somalię, Ugandę, Tunezję i Malawi. Uczniowie dowiedzieli się o wydobywanych surowcach, tradycyjnych potrawach, walutach w poszczególnych krajach, językach urzędowych oraz atrakcjach turystycznych. Nie zabrakło również wirtualnych podróży – dzięki Google Maps wirtualnie zwiedziliśmy wybrane afrykańskie kraje.
Projekt okazał się wielkim sukcesem! Uczniowie nie tylko zdobyli ogrom wiedzy, ale także świetnie się bawili. Połączenie nauki i kreatywności sprawiło, że informacje same wchodziły do głowy. To była nauka w najlepszym wydaniu – kreatywna, pełna zaangażowania i radości. Uczniowie pokazali, że kiedy nauka łączy się z pasją, efekty są niesamowite!
A na koniec łamigłówka dla Was. Poszukajcie na oznaczonych zdjęciach ukrytych zwierząt. Ciekawe czy uda Wam się wytropić wszystkie?
Opracowanie: Olga Motłoch