31 marca 2025

„Bieg po zdrowie” w klasie 4f

Program Antytytoniowy Edukacji Zdrowotnej - Bieg po zdrowie - klasa 4 F

       W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klasy 4f w miesiącach od października 2024 r. do marca 2025 r. zrealizowali Program Antytytoniowej Edukacji Zdrowotnej „Bieg po zdrowie”.

Główne cele programu:
– opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży,
– pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego,
– zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów.

Podczas zajęć z wychowawcą zrealizowano wszystkie sześć lekcji programu:
1. Palenie jest niezdrowe- wprowadzenie.
2. Jak się nie dać złowić nałogowi?
3. Dlaczego jest coraz więcej osób, które nie palą papierosów?
4. Palenie szkodzi- wykonujemy plakaty tematyczne.
5. Jak to zrobić, żeby nie palić.
6. Jak to zrobić, żeby inni nie palili. Podsumowanie zajęć.

Podstawą zajęć było stymulowanie kreatywności i aktywności. Bohaterami łączącymi treści poszczególnych spotkań jest dwoje uczniów czwartej klasy szkoły podstawowej, Natalia
i Kuba. Wydarzenia z ich życia stanowiły tło poruszanych tematów.

Zajęcia realizowane były za pomocą metod aktywizujących. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w zajęciach, pracowali z dużym zaangażowaniem oraz wykazali się wiedzą, pomysłowością oraz umiejętnością współpracy w grupie. Uczniowie chętnie dyskutowali, wymieniali swoje spostrzeżenia, refleksje na dany temat, przeprowadzili wywiady z osobami niepalącymi i dokonali ich analizy pod kątem skutków palenia (medyczne, społeczne, psychologiczne), odgrywali scenki. Liczyli koszty palenia, pracowali w grupach przy tworzeniu plakatów tematycznych nt. skutków palenia oraz tworzeniu kampanii reklamowej: „Jak to robić, żeby inni ludzie nie palili?”. Powstał poradnik w formie komiksu dla rówieśników zawierający porady dotyczące umiejętności odmawiania palenia. Dodatkową inicjatywą uczniów było nagranie krótkiego filmu- wywiadu z fikcyjnymi palącymi osobami, które opowiadają o skutkach palenia, złym samopoczuciu i uzależnieniu.

Uczniowie podczas zajęć dowiedzieli się, jakie negatywne skutki dla zdrowia przynosi palenie papierosów, poznali skład chemiczny dymu tytoniowego. Poznali i utrwalili pojęcia takie jak uzależnienie, asertywność, palenie bierne, skutki palenia, zachowania zdrowe i niezdrowe. Uczniowie opisywali zachowania asertywne w zakresie uzależnień, doskonalili umiejętność asertywnego odmawiania.

Na zakończenie realizacji programu zajęcia zostały podsumowane. Uczniowie przekazali nauczycielowi, które elementy najbardziej im się podobały, co ich zaskoczyło, zdziwiło. Wyrazili swoją opinię.

Wielu Rodziców aktywnie włączyło się do udziału w programie udzielając wywiadu
o niepaleniu, motywując dzieci do przygotowania kolejnych zadań, rozmawiając w domu na temat poruszanych w szkole treści programu.

Wychowawca klasy 4f- Beata Pieńkowska